Akut behandling
Ring i dag på telefon

Vaccination

Heste vaccineres normalt mod influenza og stivkrampe.

Når føllet er ca. 6 mdr. gammelt skal det have sin første vaccination. Denne vaccination skal gentages mindst 21 dage og højst 90 dage efter første vaccination. Disse 2 vaccinationer kaldes tilsammen "basisvaccination".
Revaccinationen skal herefter foretages 1-2 gange årligt.

Alle heste skal være opdateret med vaccination, hvis de skal deltage i stævner. Denne regel er lavet for at sikre sig mod smitte.

Heste som smittes med influenza og som ikke er vaccineret vil udvikle de typiske kliniske symptomer:
  • tør, rungende hoste, som er det mest dominerende symptom.
  • feber, 39-41 grader.
  • let nedstemthed.
  • nedsat ædelyst.
  • næseflåd, der er klart og tyndt.
  • flåd fra øjnene.
  • muskel- og ledsmerter, der kan give en ømmende gang.
  • hævede ben på grund af væskeansamlinger, ødem.

Influenza skyldes orthomyxovirus,- en luftbåren virus som er robust nok til at hærge over store områder. Influenzavirus ændrer sig med tiden og derfor skal de vacciner man bruger også opdateres løbende.

Eftersom næsten alle heste vaccineres mod influenza, ser vi kun sjældent heste med kliniske symptomer, men det betyder ikke at influenza-virus ikke findes mere,- den giver bare ingen kliniske problemer.

Vaccination mod influenza er dog ikke ensbetydende med at alle heste er 100 % sikret mod smitte: nogle heste får milde symptomer som f.eks. hoste, næse og øjenflåd,- symptomer som de hurtigere kommer sig over fordi de allerede har antistoffer mod sygdommen i kroppen.

Vaccination mod stivkrampe (tetanus) foretages fordi heste er meget modtagelige for denne sygdom.
Stivkrampe skyldes en bakterie der lever i jorden (-altså i hestenes miljø). - Modsat influenza smitter stivkrampe ikke fra hest til hest.
Heste som inficeres med stivkrampe og som ikke er vaccineret skal behandles intensivt ellers er dødeligheden stor.

Føl er beskyttet mod disse sygdomme indtil ca. 6 måneders alderen fordi den har fået antistoffer via modermælken, - forudsat moderen er vaccineret.

Det er altså i forbindelse med fravænningen, man bør lade føllet vaccinere første gang.
Kontakt Gundsø Dyreklinik
Ring for tidsbestilling. Kontakt os på:

Telefontid mellem 08:00 og 11:00 samt mellem 14.00 og 16.00.

Klinikken er åben fra 09.00 til 17.00 fra mandag til fredag.

Emne:
Besked:

Navn:
Telefon:
*

Gundsø Dyreklinik | Hestemarken 2 | Gundsølille, 4000 Roskilde | Telefon: 46 78 70 08 | E-mail: gd@gundso-dyreklinik.dk